Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
News

Informació sobre la reunió mantinguda amb el Cap de l'Oficina d'Estrangers el 31.01.08

05/02/2008
Adjuntem document.

Barcelona, a 31 de gener de 2008

Benvolguts/des companys/es,

Com ja sabeu, durant tot l’any 2007 els representants dels Col•legis professionals de Gestors, Graduats Socials i l’Il•lustre Col•legi d’Advocats de Barcelona ens hem reunit de forma periòdica amb el Cap de l’Oficina d’Estrangers de Barcelona per tal de tractar les qüestions relatives amb el seu funcionament.

Dins d’aquesta dinàmica, amb data d’avui, els tres Col•legis ens hem reunit amb el Cap de l’Oficina d’Estrangers de Barcelona, Sr. Javier Montero.

En aquest sentit, us informem que s’han plantejat les següents qüestions:

1- Des de els col•legis professionals es planteja el què es considera ja com una praxis del Departament de recursos administratius, consistent en la desestimació sistemàtica dels recursos que s´ interposen contra denegacions d’ autoritzacions d’ Estrangeria.

Així mateix, comentem l’ abús en la sol•licitud per part del mateix Departament, de documentació que inicialment no s’ ha sol•licitat en el tràmit inicial en qüestió, ni de l’exigència que es deriva de la normativa a aplicar, ni figura entre la documentació relacionada en les fulles informatives.

Per part de l’Oficina d’Estrangers ens comenten que si bé en els últims mesos hi ha hagut una superior resolució de recursos desestimatoris, ha sigut simplement per una qüestió d’ economia de mitjans, en el sentit d’ agrupar-se temporalment expedients a resoldre en un sentit o en un altre, de manera que puguin aplicar-se procediments d’ instrucció/resolució massius des del punt de vista de l’ automatització de dits procediments.

S’ acorda amb caràcter general que no s’ exigirà per a la resolució dels recursos administratius documentació específica que no es contempli expressament com acreditativa de requisits en la normativa vigent a aplicar, o no figuri en les corresponents fulles informatives.

2- Davant la consulta realitzada a la Subdelegació de Govern del retard en la concessió de cites per arrelament o reagrupació familiar i la validesa de la documentació aportada, ens han informat que consideren com a vàlida la data de la documentació en el moment de la sol•licitud de la cita i es manté la seva validesa fins a la seva concessió encara que hagi caducat, atès que les dilacions de l’Administració no són imputables als Administradors, és a dir, els documents a aportar pels diferents tràmits vàlids i vigents en el moment de sol•licitud de la cita prèvia, seran igualment vàlids quan es presenti la sol•licitud el dia en que s’hagi assignat la cita.

En quant als retards en l’ assignació de cites per als diferents tràmits plantegem l’establiment d’algun sistema de col•laboració: Col•legis/OUE, que pugui beneficiar a tots, acordant que els Col•legis faran arribar a la Oficina d’Estrangers una proposta de col•laboració respecte a les presentacions de sol•licituds, especialment d’arrelament i reagrupacions familiars. La Oficina d’Estrangers es compromet a estudiar la proposta que es rebi per a poder optimitzar els recursos dels que es disposen i millorar el servei en els aspectes estudiats.

Alhora i a instància dels Col•legis, la Oficina d’Estrangers es compromet a establir un sistema de cita prèvia exprés per a sol•licituds de residència per circumstàncies excepcionals per raons humanitàries, donades les característiques personals, urgència i situacions d’ especial necessitat que puguin concórrer en aquest tipus de sol•licituds.

3.- En relació al sistema d’ informació i consulta d’ estat de tramitació d’ expedients administratius a través de la web del MAP, ens comenten que està gestionat directament des dels Serveis Centrals, alhora que la informació que facilita dit sistema té les limitacions que ja es coneixen, però s’ acorda que els Col•legis faran arribar a la Oficina d’Estrangers un escrit en el qual s’ especifiqui aquella informació d’ utilitat que seria convenient fos accessible en el sistema de consulta via web. La OUE es compromet a fer arribar la proposta a la Unitat corresponent dels Serveis Centrals, perquè en un futur es pogués implantar un sistema d’ informació via web més complet.

4.- Davant la consulta realitzada a la Subdelegació de Govern del temps de tardança des de la resolució d’un expedient fins l’enviament de la mateixa, (afecta especialment a las sol•licituds de renovació d’ autoritzacions) els responsables de l’Administració ens han comunicat que les cartes resoltes a Avinguda Marquès d’Argentera surten el mateix dia i les de la resta d’oficines delegades ( Garcilaso, Travessera de Gràcia,...) en triguen dos dies.

Es comenta per part de la Oficina d’Estrangers que en l’actualitat les sol•licituds de renovació s’ estan resolent en plaç,

5.- Per part de la OUE, s’aclara que no existeix cap inconvenient, ni problemàtica especial respecte a la renovació de les autoritzacions de treball i residència pel desenvolupament d’ activitats de servei domèstic discontinu, sempre i quant es reuneixin els requisits generals aplicables a les renovacions d’ autoritzacions de treball, especialment respecte a temps previ de cotització i alta actual a la Seguretat Social.

6.- En quant a la dificultat d’ obtenir la declaració censal, document que s’exigeix per a la presentació de les sol•licituds d’ autorització de treball per compte pròpia, derivada dita problemàtica de l’ exigència de la AEAT ( Organisme responsable ) de la disponibilitat per l’interessat amb caràcter previ a l’ autorització de treball concedida, per a poder realitzar la declaració censal, la Subdelegació ens ha sol•licitat que presentem el tres Col•legis un escrit col•lectiu atès que donada la problemàtica plantejada i especialment perquè no puguin sorgir problemes puntuals i diferències en el funcionament de les diferents agències de la AEAT, la OUE traslladarà el mencionat escrit a la AEAT per establir la dimensió exacta de la problemàtica que es planteja i en el seu cas adoptar les mesures necessàries per a que no es produeixi petició de documentació impossible d’ obtenir.

7.- En relació a l’autorització de treball dels artistes per un curt període de temps i el reconeixement de l’ exceptuació en aquest tipus d’ activitats està subjecte a un procediment amb terminis de resolució reduïts i s’ inicia en el país d’ origen/procedència de l’ interessat, per la qual cosa entenen que previstes les actuacions amb la suficient antelació, en principi no suposa un procés especialment complicat. L’Oficina d’Estrangers ens comenta que el tràmit a seguir és el següent:

Que l’interessat es personi al Consolat Espanyol del seu país, aquest li doni trasllat al Ministeri d’Assumptes Exteriors i aquest dóna trasllat a l’Oficina d’Estrangers qui té la obligació de resoldre en un plaç de 7 dies.

En quan a la documentació en aquests supòsits és la que es recull legal y reglamentàriament, sense que en aquest sentit pugui realitzar-se per part de la Oficina d’Estrangers cap actuació alternativa que ampliï les opcions documentals en el cas d’ artistes que venen a Espanya a realitzar actuacions de curta duració.

Per una altra banda, també pot utilitzar-se per aquest tipus de situacions la sol•licitud d’ una autorització de treball de duració determinada: fulla informativa núm. 93.

8.- Alhora, hem comunicat a la Subdelegació de Govern a Barcelona el tracte vers els professionals rebut puntualment en algun supòsit concret per part de personal de la OUE, vigilants de seguretat, etc.

Rebeu una cordial salutació,

Comissió d’Estrangeria
Col•legi d’Advocats de Barcelona.