Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament
Notícies

Nota de premsa sobre les incidències del Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona

01/10/2018
Per solucionar la problemàtica de les clàusules sòl, l’ICAB aposta per reformar el Reial Decret Llei 1/2017 de mesures urgents de protecció de consumidors en matèria de clàusules sòl per tal d’implementar una via que realment condueixi a la mediació per solucionar aquest tipus de conflictes i no haver d’esperar un mínim de dos anys per tenir sentència majoritàriament favorable als interessos del consumidor.
Nota de premsa sobre les incidències del Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona

L’ICAB reivindica i denuncia la situació actual del Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona, que la passada setmana va comunicar que no assenyalarà més judicis d’acord amb l’article 182.2  i 4 LEC, fins que el jutge titular Miguel Ángel Chamorro modifiqui les instruccions que recull un acord governatiu que deia:

“No assenyalar més enllà d’un any vista (...) a l’espera que s’afrontin mesures de reforç per aquest jutjat”.

Difícilment la solució al problema és modificar l’acord adoptat pel jutge Chamorro, que també, sinó que la solució passa per una estructura judicial adequada i una organització eficient i eficaç. És necessari que no només els mitjans siguin proporcionals al número de demandes que avui s’han de resoldre, sinó que, a més, l’organització dels mitjans sigui l’adient per assumptes que estan sent estimats en un 98,3% dels supòsits.

Quant al reforç de personal amb caràcter immediat i urgent, que resulta necessari en l’actualitat, afecta al Ministeri de Justícia quant alsLletrats de l'Administració de Justícia (LAJ) i al Departament de Justícia pel que fa als funcionaris, per tant, necessitem una coordinació en matèria de Justícia, de mitjans i d’organització per poder salvaguardar els consumidors d'un col·lapse que avui és insostenible. Avui el Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona només disposa de dos Lletrats de l’Administració de Justícia, cinc funcionaris, un auxiliar i un gestor i ha de fer front a més de 12.000 reclamacions judicials.

Clarament, aquesta situació límit a la que ha arribat el Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona és un reflex més de la disconformitat a mantenir i prorrogar l’actual pla dels jutjats en matèria de clàusules sòl, proposta que va reivindicar l’ICAB dies enrere.

L’exemple que posàvem fa uns dies és gràfic de la situació actual: demanda interposada el dia 4 d’octubre de 2017 és repartida amb número de procediment i secció al març de 2018 i a data d’avui no ha estat admesa a tràmit, i per tant, l’entitat bancària encara no l’ha rebut. Per suposat, aquesta demanda no tindrà judici assenyalat fins passat un any, com a mínim, atès que ja assenyalen per al 2020 i s’han suspès els assenyalaments.

Per solucionar la problemàtica de les clàusules sòl, l’ICAB aposta per reformar el Reial Decret Llei 1/2017 de mesures urgents de protecció de consumidors en matèria de clàusules sòl per tal d’implementar una via que realment condueixi a la mediació per solucionar aquest tipus de conflictes i no haver d’esperar un mínim de dos anys per tenir sentència majoritàriament favorable als interessos del consumidor.

El Jutjat de 1a Instància 50 de Barcelona clarament no resulta capaç de resoldre l’allau de demandes presentades contra les entitats bancàries com a conseqüència de les demandes individuals dels consumidors en matèria de condicions generals de la contractació dels contractes de finançament hipotecari, el que és totalment una frustració per al ciutadà que llegeix les dades del propi CGPJ que indiquen que el 98,3% de les sentències han estat favorables a les reclamacions dels consumidors.

Contactes

    Mallorca, 283
    08037 Barcelona , Barcelona - España

    T. 93 601 12 12 - EXT. 5310 F. 93 487 19 38 E. premsa@icab.cat